Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bez lepku a chutně

Olivia Dupin

 

Připravovat chutná a výživná bezlepková jídla se naučíte nejlépe, když se zaměříte na přirozeně bezlepkové suroviny, místo abyste se snažili hledat náhražky za chléb nebo těstoviny

Jak napovídá název, knížka Bez lepku a chutně! bez-lepku-a-chutne-1.jpgpřináší návod, jak se vypořádat s bezlepkovou dietou. Autorka knihy je povoláním kuchařka, a poté, co jí byla diagnostikována celiakie, se vydala cestou přirozeně bezlepkového vaření. První část knihy je teoretická a zabývá se nejrůznějšími aspekty bezlepkové diety, druhá část je praktická a přináší stovku receptů na bezlepková jídla. To, že všechny recepty vycházejí z přirozeně bezlepkových surovin, považuji za velké plus, protože se při vaření obejdete bez drahých a často ne příliš zdravých náhražek.

 

Úvodní teoretická část je velmi dobře zpracovaná a určitě by si ji měl přečíst každý, kdo s bezlepkovou dietou začíná. Autorka vysvětluje rozdíl mezi celiakií, alergií na pšenici a intolerancí lepku, popisuje běžné příznaky, provází vás postupem diagnózy, radí, jak doma uspořádat náčiní i suroviny v kuchyni, aby nedošlo ke kontaminaci, a přidává podrobný seznam lepkových a přirozeně bezlepkových surovin. Moc se mi líbí nápad mít doma barevně odlišené nádobí pro bezlepkové suroviny a potraviny, u kterých nesmí dojít ke kontaminaci, označit barevnou nálepkou (máslo, džem…).

bez-lepku-a-chutne-2.jpg

 

Vybaveni základními teoretickými znalostmi se můžete pustit do vaření. Recepty jsou rozděleny do šesti kapitol: Výtečná jídla pro začátek dne, Sladké a slané předkrmy a svačinky, Jednoduché vydatné saláty a polévky, Hlavní jídla pro každého, Výtečné přílohy a Božské dezerty. Připravované pokrmy nejsou veganské, téměř v každém najdete mléčnou surovinu a/nebo vejce a také maso figuruje v naprosté většině z nich. Nicméně kdo se nebojí improvizovat a nahrazovat, případně musí vynechat pouze lepek, bude určitě spokojený.

bez-lepku-a-chutne-3.jpg

 

U masových receptů mě zaujala celá řada zajímavých marinád a dresinků, které se budou hodit i na marinování tofu, tempehu nebo sojového masa. V některých receptech bude stačit vyměnit mléko a smetanu za jejich rostlinné alternativy (Vařená ovesná kaše s borůvkovým javorovým sirupem – str. 86, Čokoládové fondue s arašídovým máslem – str. 196) a řada receptů je nejen přirozeně bezlepková, ale také veganská (Restovaný květák s hummusem z červených paprik – str. 106, Sezamové pohankové nudle zastudena – str. 162 nebo Thajská kokosová rýže s mangem – str. 202).

 

Knížka je graficky velmi pěkně zpracovaná, laděná do jemných pastelových barev a doplněná celou řadou fotografií. Jediné, co bych vytkla, je, že více než polovina receptů je bez fotografie, takže musíte zapojit fantazii, jak dané jídlo vypadá.

bez-lepku-a-chutne-4.jpg

 

Co mě zaujalo

  • Podle Centra pro celiakii (University of Chicago) trvá v průměru čtyři roky, než člověk s příznaky celiakie získá diagnózu
  • Testování celiakie ze stolice (Mudr. Kenneth Fine) dává pozitivní výsledky i v případě, že pacient již drží bezlepkovou dietu
  • Při bezlepkové dietě je potřeba hlídat si příjem železa, kyseliny listové a vitamínu B12, které se u celiaků hůře vstřebávají

 

Co se mi na knížce líbí

- skvěle zpracovaný teoretický úvod o bezlepkové dietě

- recepty jsou přirozeně bezlepkové, nenajdete v nich nezdravé náhražky plné škrobů a aditiv

- český překlad: Lenka Strnadová knížku přeložila nejen „hezky česky“, ale také přidala celou řadu poznámek a odkazů relevantních pro ČR, ať už značení alergenů dle EU nebo odkazy na e-shopy a dostupné potraviny

bez-lepku-a-chutne-5.jpg

 

Co se mi na knížce nelíbí

- u více než poloviny receptů chybí fotografie hotového pokrmu

- autorka nenamáčí předem luštěniny, jen to občas doporučuje jako alternativu. Podle mého názoru by se luštěniny, obzvlášť jí tak často používané fazole, měly namáčet vždycky – zvyšuje to jejich stravitelnost a odbourává antinutrienty

- některé suroviny jsou u nás hůře dostupné, například humr, hřebenatky nebo kerblík

- v teoretické části zmiňuje porušování diety, i vědomé, sice je proti, ale sama ho přiznává – já bych byla mnohem striktnější, dle mého názoru se při celiakii a alergii na pšenici dieta rozhodně nesmí porušovat. Takhle jen dává špatný příklad pro začátečníky

bez-lepku-a-chutne-6.jpg

 

Závěrem

Knížku bych určitě doporučila všem, kdo začínají s bezlepkovou dietou, už jen kvůli výborně zpracovanému teoretickému úvodu. Pokud vynecháváte z jídelníčku pouze lepek a nevadí vám maso, mléčné výrobky a vejce, pak určitě i z receptů vytěžíte maximum, jsou totiž jednoduché a přirozeně bezlepkové, takže mnohem zdravější než recepty vycházející z různých náhražek. Pokud jste jako já vegani a nemůžete nebo nejíte mléčné výrobky, vejce a maso, pak budete muset trochu improvizovat, ale i tak v kuchařce najdete spoustu pěkných receptů a inspirace.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář