Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vitariánství, raw food, fruitariánství

Vitariánství (syrová strava), raw food

Vitariánství je založeno na konzumaci potravin převážně rostlinného původu v raw-servirovane.jpgco nejpřirozenějším stavu. Potraviny se jedí čerstvé, syrové nebo ohřáté či usušené do 42-45 °C, případné naklíčené, kvašené, čerstvě pomleté, mixované, odšťavněné, nastrouhané, nakrájené apod. Zahřátí potravin nad 45 °C není povoleno. Naopak mražení dovolené je.
Mezi základní potraviny syrové stravy patří ovoce, zelenina, ořechy, olejnatá semena, naklíčené luštěniny a obiloviny, jedlé květy, mořské řasy a nerafinované, za studena lisované rostlinné oleje.
Teorie syrové stravy vychází z přesvědčení, že varem se v potravinách ničí nebo vyluhují pro tělo důležité látky (enzymy, vitamin, minerály).
Raw strava vynechává bílý rafinovaný cukr, kofein a alkohol.
Mezi první zastánce této stravy (i když s určitými úpravami) patřil slavný řecký lékař Hipppokrates. Ten se dožil na svou dobu velmi vysokého věku, různé zdroje udávají 83-90 let.
Dle ajurvédy jsou ale naopak lépe stravitelné uvařené potraviny, protože tepelná úprava rozštěpí složité molekuly na jednodušší.
Syrová strava má ochlazovací efekt, je určitě vhodnější v létě než v zimě.
Trávení a zažívání můžeme podpořit i jinak, nejen enzymy. Např. zinek, chrom, skořice, zázvor a kardamom podporují trávení.
Existuje i „všežravá“ varianta raw stravy, která zahrnuje syrové mléčné výrobky, ryby a maso. Zde je však velké hygienické riziko.

raw-misky.jpg
(www.chicagointernalcleansing.com)


PRO
Přijímané potraviny jsou přirozenější, bez konzervace, zahřívání, ozařování, ošetřování plyny, bez dlouhého skladování a chemických aditiv. Dalším bonusem je i nepřítomnost toxických látek (karcinogenů, volných radikálů) vznikajících záhřevem potravin na velmi vysokou teplotu.

Syrová strava, která je převážně rostlinného původu, obsahuje méně nasycených tuků, trans nenasycených mastných kyselin, cholesterolu, sodíku, aditiv (přísad do potravin), jednoduchých cukrů, naopak obsahuje více vlákniny, minerálních látek (draslík, hořčík) a některých vitaminů, které jsou tepelně velmi nestabilní (vitamin C, kyselina listová a další vitaminy skupiny B).

Studie poukazují na souvislost syrové stravy a úbytku tělesné hmotnosti, snížení hladiny krevního cholesterolu, zlepšení projevů revmatoidní artritidy a zvýšení kvality života, avšak kvůli omezeným výzkumům nejsou tyto účinky syrové stravy jednoznačně průkazné.

Raw strava, zejména ta veganská, je značně alkalická. Díky tomu dochází k vyčištění celého organismu, zbavení se odpadních látek a toxinů. Nicméně žádná detoxikace nemůže trvat nekonečně dlouho a tělo potřebuje i bílkoviny, ze kterých staví.

PROTI
Z pohledu odborníků na výživu může být dlouhodobá konzumace syrové stravy energeticky nevyrovnaná, nedostatečná, málo pestrá a bývá spojena se zdravotními riziky, jako jsou podvýživa, nízká tělesná hmotnost způsobená nedostatečným energetickým příjmem, vynechání až ztráta menstruace u žen, snížené množství kostní hmoty s rizikem rozvoje osteoporózy, únava, nesoustředěnost.

Syrová strava má velice nízkou energetickou denzitu, což je množství energie (kilojoulů) v daném objemu stravy. Není prokázané, zda může zajistit dostatečnou výživu skupin se specifickými potřebami (děti, těhotné a kojící, sportovci apod.).

Strava, která obsahuje pouze syrové potraviny rostlinného původu, může vést k nedostatku některých důležitých živin, jako jsou

  • bílkoviny (potraviny rostlinného původu neobsahují všechny aminokyseliny),
  • vitamin B12 (je obsažen pouze v živočišných potravinách),
  • vitamin D (kromě slunečního záření ho získáváme z rybího tuku, jater, vaječného žloutku a mléčných výrobků),
  • vápník (nejvýznamnějším zdrojem dobře vstřebatelného vápníku je mléko a mléčné výrobky),
  • železo (z rostlinných potravin je hůře využitelné)
  • omega-3 nenasycené mastné kyseliny (jejich bohatým zdrojem jsou ryby).

Teorii, že naše tělo potřebuje k trávení enzymy přijímané v potravě lze vyvrátit faktem, že v lidském těle dochází k samovolnému vylučování enzymů potřebných k trávení a absorpci živin a naše trávení není závislé na enzymech v potravinách. Navíc enzymy v potravinách jsou ničeny kyselým prostředím v žaludku.

Tepelná úprava v některých případech zlepšuje využitelnost některých živin (lykopen z vařených rajčat, karotenoidy v mrkvi), kapusta, špenát, paprika, cibule a česnek jsou take lépe stravitelné tepelně upravené. Určité druhy zeleniny (např. brambory, batáty, hlízy tapioky) jsou dokonce v syrovém stavu nejedlé. Varem se zničí toxiny a pak můžeme brambory bez obav sníst.

Syrové potraviny mohou být zdrojem mikrobiální kontaminace, plísní a kontaminantů z prostředí, proto pokud je konzumujeme, musíme při jejich zpracování velmi přísně dodržovat zásady hygieny a je nutné používat pouze kvalitní suroviny.

Tepelná úprava potravin také v mnoha případech zlepšuje jejich chuť a vůni některých potravin.

Často se přijímá nadbytek ořechů (nepražených) a semen, které nemusejí být odpovídající kvality.

Vyšší příjem zeleniny a ovoce může být i mínusem, je-li nadměrný – i přílišný nadbytek vlákniny trávení škodí.

Raw stravování je finančně velmi nákladné (ceny ořechů, čerstvé zeleniny a ovoce přes zimu…).

rawfood_pyramid.png
(www.vegan-raw-diet.com)

 

Na co si dát pozor (www.medicalnewstoday.com)

Pohankové listy v syrovém stavu jsou toxické. Obsahují fagopyrin, který způsobuje fotosenzitivitu a další kožní problémy.

Červené fazole (kidney beans) obsahují fytohemaglutinin (PHA, aglutinuje krevní buňky). Jak syrové fazole, tak jejich klíčky, jsou toxické.

Luštěniny rodu Lathyrus (hrachor, Grass pea, Kesari Dhal, Khesari Dhal, Almorta) jsou v syrovém stavu neurotoxické. Způsobují tzv. lathyrismus, částečné až úplné ochabnutí dolních končetin.

Výhonky vojtěšky (alfalfa) obsahují aminokyselinu kanavanin, která může být ve vyšších dávkách toxická.

Tapioka (cassava) podobně jako další hlíznaté plodiny obsahuje antinutrienty a toxiny, které se ničí tepelnou úpravou.

Syrová vejce obsahují avidin, který je inhibitorem vitaminu B7. Avidin je inaktivován varem. Syrová vejce navíc mohou obsahovat bakterie salmonelózy.

Meruňková jádra obsahují amygdalin, zdroj jedovatého kyanidu.

Pastinák obsahuje toxické furanokumariny.

Syrové maso může obsahovat řadu nebezpečných bakterií, parazitů a virů.

Nezpracované mléko může obsahovat bakterii Mycobacterium bovis, která je původcem tuberkulózy.


www stránky v češtině
www.syrova-strava.cz
rawmania.cz
www.rawsuperfood.cz
www.vitarian.cz
www.vitarecepty.cz

www stránky v angličtině
www.rawfoodlife.com
rawfoods.com
rawtimes.com
www.thebestofrawfood.com
www.fullyraw.com
www.rawmazing.com

 

frutarian_ovoce-i.jpg
(www.raisingmyvibrations.com)

 

Frutariánství

Frutariánství je založeno na konzumaci různých druhů plodů – ovoce včetně ořechů, plodové zeleniny, medu a olivového oleje. Jedná se o vysokosacharidovou dietu, často bývá také označována 80/10/10 (80 % sacharidů, 10 % bílkovin, 10 % tuků).

PRO
účinná detoxikace: vysoký obsah vody, velmi nízký objem energie, hodně vlákniny, dostatek vitaminů (kromě těch získávaných z živočišných zdrojů).

PROTI
hodně nízký objem energie
absolutní nedostatek esenciálních mastných kyselin
chybějí některé vitaminy skupiny B
minimální obsah vápníku
hrozící ztráta menstruace

www stránky v češtině
frutarian.cz

www stránky v angličtině
www.fruitarian.info

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář