Žaludy

Žaludy

Žaludy byly pro mnohé národy a generace před námi důležitou součástí potravy, obsahují hodně bílkovin, škrobů, sacharidů a tuků. Jelikož obsahují třísloviny a hořčiny, jako syrové jsou pro lidský organismus nepoživatelné a musí se sušit, pražit a louhovat. Už starověcí básníci Ovidius a Vergilius se zmiňovali o významu žaludů v lidské potravě, tato tradice vydržela zvláště u slovanských národů až do středověku, ale ještě i v 18. či 19. století se žaludy ve formě žaludové kávy či žaludové mouky běžně konzumovaly. Žaludy dnes zažívají renesanci, a tak je na trhu opět k dostání jednak žaludová náhražka kávy, tzv. žaludovka, a jednak žaludová mouka.

Moderní výzkumy potvrzují její vysokou nutriční hodnotu, obsahuje totiž vysoká množství látek důležitých pro lidské zdraví. V porovnání s moukou pšeničnou je žaludová mouka několikanásobně bohatší na draslík, vápník a hořčík. Dále je významným zdrojem vitaminů skupiny B a obsahuje také vyšší podíl vlákniny, která je nezbytná pro správnou funkci trávící soustavy. Kromě toho obsahuje také více než 5% nenasycených mastných kyselin, které mají pozitivní vliv na lidský organismus.

Žaludovka na heuréce

 

Vlastní zkušenosti:zaludovka.jpg

Žaludovka je poměrně příjemná změna pro všechny, kdo hledají bezkofeinové a přírodní náhražky kávy. Vyzkoušela jsem už kdeco, topinambur, karo, cikorku, ajuvédskou kávu a žaludovka patří určitě mezi ty lepší varianty. I z té zcela základní a nedochucované je mírně cítit „perníkové“ koření – skořice, kardamon, zázvor a hřebíček.

Žaludová mouka je také vítaným přírůstkem mezi přirozeně bezlepkovými moukami. I z ní je mírně cítit koření, proto se mi zdá vhodnější pro sladké pečení, perníky, sušenky atd, určitě ji ale zkusím přidat i do chleba.

 
Jak se vám líbil příspěvek?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.