Jdi na obsah Jdi na menu
 


Quinoa

Quinoa

Co je zač
Quinoa neboli merlík chilský patří mezi pseudoobilniny. Jedná se o drobné kuličky vzhledově podobné jáhlám. Pochází z Jižní Ameriky, kde se pěstovala v Andách v nadmořských výškáchquinoa.jpg až 4 000 m. Quinoa znamená v jazyce Inků „matka zrno“. Pro Inky byla quinoa po bramborách druhou nejdůležitější plodinou, předčila dokonce i kukuřici! Dnes se pěstování quinoy vrací do původních oblastí, tj. Bolivie, Kolumbie, Ekvádoru, Peru a Chille. V ČR se pěstuje především jako okrasná rostlina.

 

Proč ji zařadit do jídelníčku
V porovnání s běžnými oblininami obsahuje mnohem více cenných bílkovin, minerálů a vitaminů. Díky vysokému obsahu esenciálních aminokyselin je doporučována veganům a vegetariánům. Navíc neobsahuje lepek, a je proto vhodná pro celiaky a alergiky. Z vitaminů obsahuje zejména vitaminy skupiny B (thiamin, riboflavin, kyselinu listovou), dále vitaminy A, C a E. Důležitý je i vysoký obsah minerálních látek, zejména fosforu, vápníku, hořčíku, železa, zinku, draslíku, mědi, manganu a síry.

 

Jak ji připravit
Quinoa se nejčastěji používá celá jako zrníčka (je vhodnou alternativou rýže a jáhlů), v zahraničí se prodávají i vločky a mouka. Příprava je velmi jednoduchá. Quinou na 5 minut namočíme do studené vody a následně scedíme, čímž ji zbavíme saponinů. Promytá quinoa se vaří v 1.5-násobku vody 15 minut. Místo vody můžeme použít na vaření vývar (slané varianty) nebo mléko (sladké kaše). Osvědčilo se mi po uvaření dát mezi hrnec a pokličku suchou utěrku a nechat takto quinou pět minut "dojít". Utěrka vysaje přebytečnou vlhkost a quinoa je pak krásně sypká. Po uvaření má lehce oříškovou chuť a vůni. Lze ji připravovat na slano i na sladko. Je výborná jako příloha k masům i na různé variace "rizota".

 

K čemu se hodí
  • jako příloha (například místo rýže)
  • do salátů a rizot (obdobně jako kuskus)
  • na přípravu sladkých kaší a nákypů
  • do dětských příkrmů
  • zavářka do polévek
  • na přípravu quinoových „burisonů“ či „popcornu“
  • na klíčení

 

Recepty z quinoi najdete v sekci Obilniny a pseudoobilniny - Quinoa.

 

Nutriční hodnoty (na 100 g):
Energie: 1 539 kJ/368 kcal.
Bílkoviny: 14,1 g.
Sacharidy: 64,2 g.
Tuky: 6,1 g (z toho nasycené mastné kyseliny 0,71 g).
Vláknina: 7,0 g.
Minerály: sodík 0,005 g, hořčík 197 mg (65,7% DDD), fosfor 457 mg (57,1% DDD), železo 4,57 mg (32,6% DDD)
Vitamíny: vitamin E 2,44 mg (24,4% DDD), vitamin B1 (thiamin) 0,36 mg (25,7% DDD).
 
 
Čerpáno z http://www.countrylife.cz, http://www.lucasinka.cz a dalších webů.
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Jen další varianta k připravě Quinoa

(Kristýna, 25. 11. 2014 19:00)

Ahoj, recept je zajímavý a dobrý. Ráda se podělím o to, jak quionu vařím já. Je to jednoduché - stejně jako ostatní ji properu ve studené vodě (ideálně opakovaně). Mezi tím si v pekáčku na olivovém oleji osmahnu cibulku a zároveň ve varné konvici ohřeji tolik vody, které je zapotřebí na danou dávku quinoy (tj. 1 dávka quinoa - 1,5-2 dávky vody). Jakmile se mi cibulka zpění, mohu k ní ještě přidat drobnou zeleninu (ako např. hrášek, kukuřici, na drobno nakrájenou mrkev...), poté do ní vysypu zcezenou quinou a nechám lehce na ohni "osmažit", až se přebytečná voda z quinoa vypaří. Poté zaleju ohřátou vodou z konvice, osolím a chvilinku nechám probublat na sporáku. Poté zapékací misku i s pokličkou vložím do předem rozpálené trouby a "peču" cca 15 minut, dokud se prostě voda nevypaří.
Takto "dušená" quinoa je prostě také výborná. :-)

Re: Jen další varianta k připravě Quinoa

(Petra, 26. 11. 2014 7:46)

Díky za tip!