Jdi na obsah Jdi na menu
 


Paleo, SCD, Low FODMAP dieta

Paleolitická strava

Patří mezi nízkosacharidové diety (spolu s Atkinsonovou dietou, Dukanovou dietou, dietou dle dr. Mercoly či dietou dle dr. Rosedalea).
Navazuje na životní styl člověka v paleolitu (starší doba kamenná – označení nejstaršího a nejdelšího (99 %) období lidských dějin), kdy nebylo známé zemědělství a kdy hlavním byl zdrojem potravy lov a sběr. Vynechává obiloviny, upřednostňuje maso, zeleninu, vejce.
Setkat se také můžeme s tvrzeními, že vysoké množství sacharidů v současné stravě vede k epidemii obezity a civilizačním onemocněním a změny v jídelníčku díky paleodietě tomu mohou zabránit.
Zastánci paleo diety tvrdí, že paleolitická strava byla výživnější nebo že se genofond (soubor všech genů v populaci) člověka nemohl přizpůsobit změnám spojených se zemědělskou produkcí v tak krátkém čase ve srovnání s mnohem delším paleolityckým obdobím a že lidské tělo není přizpůsobené pro trávení obilovin.
Jedná se o stravu s nízkým obsahem sacharidů, obsah bílkovin a tuků je naopak vysoký. Základem je maso včetně ryb, ořechy, semena, zelenina, ovoce a vejce. Upřednostňovány jsou rostlinné oleje. Vynechány jsou všechny obiloviny, mléko a mléčné výrobky, luštěniny a cukr. Je kladen důraz i na vynechání konzumace průmyslově upravovaných potravin s mnoha přídatnými látkami.

paleo-schema-ii.jpg
(www.wolfsonintegrativecardiology.com)


PRO
zavedení vyššího podílu zeleniny, vyšším příjmu omega-3 nenasycených mastných kyselin či jiných polynenasycených mastných kyselin
důraz na kvalitu potravin
důraz na pravidelný pohyb
snaha vynechat průmyslově zpracované potraviny a sladkosti

PROTI
Díky evoluci jsme v dnešní době jiní než naši předkové, neobklopuje nás stejně extrémní prostředí, nemáme k dispozici ani stejné potraviny. Naši předkové se nedožívali vysokého věku (různé studie uvádí různý věk, ale pohyboval se průměrně mezi 33 až 35 lety), neměli k dispozici moderní zdravotní péči a trápila je vysoká kojenecká úmrtnost. I přes nálezy z dřívější doby, i přes pozorování šimpanzů a jiné studie není dnes k dispozici dostatek důkazů ke komplexnímu popisu výživy v průběhu paleolitu.

Vzhledem k tomu, že se naši předkové pohybovali na různých místech s různým klimatem, jejich chování i strava se dle regionu lišily. Proto je obtížné mluvit o jednotném životním stylu inspirovaném paleolitem bez dalšího přiblížení, o jaké konkrétní období a místo se jednalo.

www stránky v češtině
paleo-doupe.cz
green-almonds.weebly.com
www.paleolifestyle.cz

www stránky v angličtině
www.marksdailyapple.com
elanaspantry.com

paleo-pyramid-ivd.jpg
(pbs.twimg.com)

 

SCD (Specific Carbohydrate Diet)

Tento výživový směr vznikl jako alternativa pro pacienty s Crohnovou chorobou, ulcerózní kolitidou a zánětlivých onemocnění střev (IBD, inflamatory bowel disease). SCD zakazuje příjem složitých sacharidů (disacharidů, oligosacharidů a polysacharidů) v naší stravě. Vychází z toho, že postižený organismus nezvládá tyto složitější sacharidy trávit a ty se pak dostávájí do tlustého střeva, kde se stávají potravou pro nežádoucí bakterie a kvasinky. Ty následně produkují toxiny a kyseliny, které dráždí stěnu střeva, mohou vést k malabsorpci živin a k zánětům.
Zakázané jsou všechny obiloviny (i bezlepkové), průmyslově zpracované uzeniny a mléčné výrobky (obsahují škroby), řada luštěnin (sojové boby, cizrna, mungo), zdroje škrobů (brambory, batáty, yamy, tapioka, arrowroot), konzervované ovoce a zelenina.
Povolené jsou maso, ořechy, většina druhů ovoce a zeleniny, některé druhy luštěnin (arašídy, fazole, čočka), domácí mléčné výrobky.

www stránky v češtině
www.uzdravtesejidlem.cz

www stránky v angličtině
www.breakingtheviciouscycle.info

 

Low FODMAP dieta

FODMAP je akronym pro Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides and Polyols. Dietní směr vychází vpodstatě ze stejného předpokladu jako SCD, tedy omezit sacharidy, které jsou obtížně absorbovány z tenkého střeva a dostávají se do tlustého střeva, kde dochází k jejich fermentaci. Dieta omezující FODMAP doporučuje omezit fruktózu, fruktany, laktózu, galakto-oligosacharidy a polyoly.

Konkrétní zdroje těchto sacharidů:
Fruktóza: med, kukuřičný sirup, řada druhů ovoce (jablka, hrušky, mango, vodní meloun…)
Fruktany: artyčoky, česnek, pórek, cibule, pšenice, žito, ječmen
Laktóza: mléko a většina mléčných výrobků (minimum laktózy je obsaženo v tvrdých sýrech)
Galakto-oligosacharidy: luštěniny
Polyoly: jablka, meruňky, avokádo, třešně, nektarinky, hrušky, švestky, houby, umělá sladidla „alkoholového typu“ (sorbitol, mannitol…)

Rozdíly mezi SCD a low FODMAP dietou (LFD):
SCD využívá jako hlavní sladidlo med, LFD ho zakazuje
SCD povoluje konzumaci jablek, LFD ne
SCD povoluje pouze doma připravený 24 hodin fermentovaný jogurt, LFD širší škálu převážně bezlaktózových mléčných výrobků

www stránky v češtině
www.paleolifestyle.cz/2012/01/16/syndrom-drazdiveho-tracniku

www stránky v angličtině
shepherdworks.com.au/disease-information/low-fodmap-diet
www.ibsdiets.org/fodmap-diet
www.ibsfree.net/what-is-fodmap-diet

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář