Jdi na obsah Jdi na menu
 


Bláznivá sexy dieta

Kriss Carrová

 

Jezte si zeleninku, zažehněte svou jiskru a žijte tak, jak chcete!

Bláznivá sexy dieta. Přiznávám bez mučení, název knížky mě dlouho blazniva-sexy-dieta-1.jpgodrazoval a knížka si ke mně musela najít cestu trochu oklikou. Poslední dobou jsem totiž neustále nacházela články a zmínky o její autorce, Kriss Carrové, která změnou stravy a myšlení bojuje proti rakovině. A tak zvědavost přeci jen zvítězila, knížku jsem přečetla a přináším vám své subjektivní hodnocení.

 

Pokud mě odrazoval název, pak ani obálka na mě neudělala ten nejlepší dojem. Spousta textu a žádný obrázek, tři typy písma, pět různých barev a mnoho velikostí, to všechno dělá obálku značně nepřehlednou. Knížka je tištěná na těžkém křídovém papíře a je celobarevná, ale příjemně, rozhodně nepůsobí tak přeplácaně jako obálka. Uvnitř vás nečeká jeden dlouhý a nudný text odshora dolů, ale celá řada rámečků, okének, příspěvků předních odborníků na zdravý životní styl (od lékařů přes výživové poradce po odborníky na východní medicínu) a příběhů čtenářů. Ještě musím podotknout, že knížka je psaná značně svérázným jazykem, který ne každému sedí.

 

V úvodu Kriss vypráví svůj příběh: byla mladá, plná života a v jednatřiceti letech jí byla diagnostikována nevyléčitelná rakovina jater. Kriss se proto rozhodla změnit od základů svůj život. Začala stravou (Jste to, co jíte, že?) a přidala nový životní styl, péči o tělo, pohyb a meditaci. Sice bude celý život s rakovinou dál žít, ale již 13 let všem ukazuje, že se i tak dá žít naplno a svou energii ještě rozdávat.

 

Proč Bláznivá sexy dieta? Bláznivý v této knize znamená odvážný, vymykající se průměru, myslící troufale, s vůlí změnit zaběhnutý stav věcí. Sexy pak znamená sebejistý, v obraze, celistvý, vášnivý a vědomý. Takže „uvědomělé stravování vymykající se většině“. To už jde, ne?

 

Bláznivá sexy dieta je podle Kriss nízkotučná vegetariánská/veganská strava, která klade důraz na vyrovnání pH našeho těla tím, že jíme víc čerstvých celých potravin, ovoce s nízkým glykemickým indexem, syrovou zeleninu a pijeme zásadotvorné zelené nápoje a živinami nabité zelené koktejly. Tím se omezí v těle zánět a posílí imunita.

blazniva-sexy-dieta-3.jpg

V prvních kapitolách se Kriss věnuje poslední dobou hodně diskutované tematice – pH a překyselení organismu. Doporučuje vyřadit ze stravy hlavní kyselé „zloduchy“, cukr, mléčné výrobky a maso, a založit stravu na převážně syrové zelenině, která v těle reaguje zásaditě. Na prvním místě jsou doporučovány potraviny čisté, ekologické, nikoliv průmyslově zpracované.

 

Pro mě hodně zajímavá je kapitola o zelených šťávách. V posledním roce jsem propadla zeleným smoothies a myslím, že jsem snědla (vypila) víc zelené zeleniny než za svůj dosavadní život. Nicméně odšťavňování zatím odolávám. Kriss argumentuje tím, že díky šťávám do sebe dostaneme ještě více koncentrovaných živin a vlákniny máme ve veganské stravě dost i tak, ale osobně nedám na husté snídaňové smoothie dopustit.

 

Po úpravě jídelníčku je podle Kriss třeba soustředit se i na sebe sama: věnovat se sportu, meditaci, vnitřní i vnější hygieně. Také doporučuje celou škálu potravinových doplňků. Co se týká této tematiky, souhlasím s tím, že by si na sebe měl člověk udělat čas a věnovat se sám sobě. Odpustila bych si určitě pravidelné výplachy střev a nosu a potravinové doplňky bych výrazně omezila (obzvlášť enzymy a multivitaminy, při tomto způsobu stravování jich člověk dle mého názoru přijímá dost).

 

V závěru knihy Kriss představuje 21 denní očistu založenou na zelených šťávách, celých přirozených potravinách, veganské stravě, meditaci a péči o sebe sama. Přiloženo je i několik receptů, u kterých mi ale chybí obrázky. Převážnou většinu tvoří šťávy a smoothies, které jsou dobrou inspirací pro začátečníky. Z receptů mě zaujala např. Thajská zelenina s „burákovou“ omáčkou (str. 260), Burger z jihozápadu s pečenou sladkou bramborou a černými fazolemi (str. 261), Tofu teriyaki (str. 263) a Avokádový čokoládový puding „chocomole“ (str. 265).

blazniva-sexy-dieta-2.jpg


Co se mi na knížce líbí

- odborná stránka knížky – Kriss ví, o čem píše, a s naprostou většinou jejích tvrzení souhlasím

- vstupy odborníků – lékařů, výživových poradců

- poznámky překladatele (Ing. Petra Poislová), které pomáhají se českému čtenáři zorientovat v místech, kde se situace v ČR a USA liší

- přehledné shrnutí každé kapitoly v bodech

 

Co se mi na knížce nelíbí

- grafické zpracování obálky

- Krissin až příliš rýpavá a žoviální styl (vaše roztomilá játra, moje koťátka, drahoušci, budeme se bavit o hovnu, kecy zdravotní pojišťovny)

- velké množství gramatických chyb, zejména chybějících čárek, v českém překladu

 

Závěrem

Z knížky mám smíšené pocity. Autorčin styl mi úplně nesedí a místy mě dost odrazoval. Nicméně musím uznat, že Kriss ví, o čem píše, a pro ty, kdo se stravují konvenčně a chtějí své stravování změnit, je to určitě skvělý návod. Jen pozor, neočekávejte studnici receptů, knížka nemá sloužit jako kuchařka, ale jako bible nového životního stylu.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář