Jdi na obsah Jdi na menu
 


Breaking the vicious cycle

Elaine Gottschall

 

Knížka Breaking the vicious cycle (Vymanění se z bludného kruhu) breaking-the-vicious-circle.jpg je biblí SCD diety. Poprvé vyšla už v roce 1994 a pomohla stovkám pacientů, u kterých nezabrala klasická bezlepková nebo bezezbytková dieta. Pokud je mi známo, prozatím nebyla přeložena do češtiny, takže jsem sáhla po anglické verzi.

 

SCD (specific carbohydrate diet, dieta specifických sacharidů) stojí na tom, že zažívací problémy jsou způsobeny vedlejšími produkty trávení. Přichází s hypotézou, že náš trávicí systém neumí správně a dostatečně štěpit disacharidy, konkrétně sacharózu (stolní cukr), laktózu (mléčný cukr) a maltózu s isomaltózou, které vznikají při štěpení škrobů. Pokud tyto disacharidy nejsou správně rozštěpeny v žaludku a tenkém střevě, dostávají se do tlustého střeva a zde jsou zdrojem potravy pro nežádoucí bakterie a kvasinky. Ty se pak přemnoží a způsobují celou řadu problémů, od průjmů a zvracení, přes nedostatečný růst až po mentální poruchy. Pokud ze stravy disacharidy a škroby vynecháme, sebereme škodlivým mikroorganismům jejich potravu, vyhladovíme je a vyhubíme a tělo se uzdraví. SCD dieta je údajně velmi účinná u celiaků, kteří nereagují na bezlepkovou dietu, u autistů a u řady pacientů s Crohnovou chorobou. Je nutné ze stravy vyloučit všechny škrobové potraviny (obilniny a pseudoobilniny, pečivo, těstoviny, brambory, nezralé banány…), cukr a laktózu. Základem jídelníčku je ovoce a zelenina, maso, vejce, mléčné výrobky bez laktózy (tvrdé sýry, suchý cottage bez smetany, doma fermentovaný jogurt) a jako sladidlo se používá výhradně med nebo sacharin. Nesmí se jíst ani některé luštěniny (například cizrna a soja), ale jiné jsou dovolené (čočka, fazole, hrách). Místo klasické mouky se používají mleté ořechy.

 

Knížka je rozdělená do tří částí. První je teoretická, vysvětluje principy diety a podkládá je celou řadou citací z odborné literatury. Druhá představuje recepty vhodné pro SCD dietu, od snídaní a polévek, přes hlavní jídla až po moučníky. Poslední část přináší příběhy pacientů a ukázky z internetových diskuzí na oficiálních stránkách SCD diety (www.breakingtheviciouscycle.info).

 

O SCD dietě jsem několikrát četla v různých odborných i populárních článcích na internetu a chtěla jsem se o ní dovědět něco víc, proto jsem sáhla právě po této knížce. Dieta staví hodně na mléčných výrobcích bez laktózy, vejcích a mase, proto si nemyslím, že by byla vhodná pro vegany a pacienty s intolerancí kaseinu a vaječných bílkovin. Z druhé strany, při důkladném plánování bude určitě možné navrhnout vyvážený jídelníček pro první měsíc, po kterém by už mělo být vidět, jestli dieta zabírá nebo ne. Jídelníček bych postavila na ovoci, zelenině, povolených luštěninách, ořeších a semínkách a zdravých tucích, suplementovala bych vitamín B12 a D a pomocí vhodné aplikace bych se snažila ohlídat si dostatečný příjem bílkovin.

 

Závěr

Knížka určitě stojí za přečtení, ať už přemýšlíte o vyzkoušení SCD diety na vlastní kůži nebo si chcete jen rozšířit obzory. Je psaná velmi formální a poměrně jednoduchou angličtinou a minimálně sekcí s recepty se snadno prokouše i začátečník.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář