Jdi na obsah Jdi na menu
 


Černá rýže

Černá rýže

Černá rýže byla nedávno prohlášena za tzv. superfood (superpotravinu, potravinu nabitou vitamíny a minerály a cennými stopovými prvky). Na rozdíl od západního světa, který ji teprve pomalucerna-ryze.jpg objevuje, je na východě už dlouho známá. Tradiční čínská medicína ji doporučuje pro posílení funkce ledvin, proti anémii, pro zlepšení krevní cirkulace, léčbu cukrovky či posílení zraku.
Černá rýže obsahuje 18 aminokyselin, zinek, měď, železo a také celou škálu barviv a biologicky aktivních látek. Nejčastěji zmiňované jsou antokyaniny, které mají silné antioxidační schopnosti. Podle výzkumů obsahuje jedna lžíce otrub z černé rýže více antioxidantů než jedna lžíce borůvek, přitom má méně cukru, více vlákniny a více vitamínu E. Silné antioxidační a protizánětlivé působení je spojeno s protirakovinným účinkem. Díky vysokému obsahu vlákniny je účinná i v předcházení civilizačních chorob (včetně cukrovky, obezity či srdečních chorob).
Ještě malá poznámka na okraj – černá rýže není ve skutečnosti černá, ale tmavě fialová. A velmi ochotně se o svou fialovou barvu dělí se vším, co potká (s vodou, ve které se vaří, s utěrkou, do které otřeme kapku, s dřevěnou vařečkou…).

 

Jak černou rýži uvařit

Po propláchnutí rýži vaříme v cca 1.25-1.5 násobku vody doměkka. Obvykle to trvá 30-40 minut. Poté vypneme vařič a rýži necháme pod pokličkou ještě asi 10 minut dojít. Kdo má čas a ví, že bude rýži potřebovat, může rýži den předem namočit, doba vaření se tak výrazně zkrátí. Rýži namáčím přes noc, již propláchnutou, a odměřím takové množství vody, aby se akorát vstřebala při vaření (tj. něco přes 1 a 1/4 násobek objemu rýže).

 

Na co černou rýži použít

  • jako přílohu
  • do salátů
  • na přípravu sladkých kaší
  • do nejrůznějších směsí (např. s luštěninami nebo jinými obilninami a zeleninou) jako zdroj cenných bílkovin

 

Nutriční hodnoty (na 100 g)

Energie: 1463 kJ/ 345 kcal
Bílkoviny: 7,8 g
Sacharidy: 74.1 g
Tuky: 2.2 g (z toho nasycené mastné kyseliny 0.0 g)
Vláknina: 2.2 g

 

Na závěr zajímavé srovnání (převzato z http://www.organicauthority.com): ¼ šálku rýže (neuvařené) obsahuje:
Bílá rýže: 180 kalorií, 53 g sacharidů, 2 g vlákniny, 3 g bílkovin
Hnědá rýže: 170 kalorií, 46 g sacharidů, 2 g vlákniny, 4 g bílkovin
Černá rýže: 160 kalorií, 34 g sacharidů, 2 g vlákniny, 5 g bílkovin

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář