Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jáhly

Jáhly

Co jsou zač
Jáhly vznikají loupáním prosa. Semenné slupky prosa jsou pro člověka těžko stravitelné, protojahly.jpg se proso loupe a získávají se z něj asi jeden milimetr velké žluté kuličky, které jsou již snadno stravitelné.
Jáhly pocházejí z Číny, u nás se pěstují v teplých a suchých oblastech. Pro naše předky byly jáhly velmi častou potravinou. Dodnes se vařené používají v řadě tradičních českých pokrmů – např. v jahelníku (naslano i nasladko), v jahelných škubáncích, jahelné kaši, nebo jako příloha obdobně jako rýže. Právě rýže tradiční jáhly vytlačila a jahelník byl nahrazen rýžovým nákypem (nasladko) a rizotem (naslano).

 

Proč je zařadit do jídelníčku
Jáhly mají vysoký obsah vitaminů skupiny B a minerálů včetně železa, takže se doporučují lidem trpícím chudokrevností. Vysoký obsah fosforu pomáhá v prevenci a léčbě depresí a únavy. Jáhly jsou jedinou zásaditou obilovinou, a proto jsou vhodné při žaludečních obtížích. Neobsahují lepek, a jsou tedy vhodné pro bezlepkovou dietu. Kromě samotného zrna se zpracovávají i na vločky a mouku.
Ve srovnání s dalšími obilovinami jáhly obsahují více nenasycených mastných kyselin, které jsou náchylné k oxidaci – snadno žluknou. Žluknutí se projevuje nahořklou chutí po uvaření, proto není vhodné je příliš dlouho skladovat. Pro odstranění možné hořkosti se doporučuje jáhly před samotným vařením několikrát spařit vroucí vodou.

 

Jak je připravit
Jáhly doporučujeme před použitím 2x spařit vroucí vodou, aby se vyplavily případné hořké látky. Poté je zalijte dvojnásobkem vody. Osolte, přiveďte k varu, stáhněte na nejnižší stupeň a duste pod pokličkou asi 15 minut, než se voda vstřebá a jáhly jsou měkké.
Chcete-li připravit jáhly jako sypkou přílohu, před použitím je nejprve nasucho za stálého míchání krátce opražte a poté teprve přilijte vodu.

 

K čemu se hodí

  • jako příloha (například místo rýže)
  • do salátů a rizot (obdobně jako kuskus)
  • na přípravu sladkých kaší a nákypů (tradičního jahelníku)
  • na přípravu nepečených dezertů
  • do dětských příkrmů
  • zavářka do polévek
  • na přípravu pomazánek
  • na přípravu jáhlového „popcornu“

 

Nutriční hodnoty (na 100 g):
Energie 1582 kJ/378 kcal
Bílkoviny: 11,0 g
Sacharidy: 72,9 g
Tuky: 4,2 g
Vláknina: 8,5 g.
Minerály: sodík 0,005 g, hořčík 114 mg (38,0% DDD), železo 3,0 mg (21,5% DDD).
Vitamíny: vitamin B1 (thiamin) 0,42 mg (30,1% DDD), vitamin B2 (riboflavin) 0,29 mg (18,1% DDD), niacin 4,72 mg (26,2% DDD).

 

Recepty z jáhel najdete v sekci Obilniny a pseudoobilniny - Jáhly a v sekci Sladká hlavní jídla.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

snídaně

(Petra Ká, 21. 11. 2015 19:36)

Zdravím, mám ráda jahelnou kaš Cina snídani, smíchanou s dušenými jablíčky (nebo rychlejší varianta- s přesnídávkou). Zvláště v zimním období je jahelná kaše na snídani skvělá volba :-)

Re: snídaně

(Petra, 23. 11. 2015 18:43)

Souhlasím, jáhlová kaše je skvělá. Podle čínské medicíny jsou jáhly zahřívací a na zimu se opravdu hodí.
Petra