Jdi na obsah Jdi na menu
 


Vegetariánské směry, vegetariánství a veganství

Obecně o vegetariánských směrech

Vegetariáni obecně nekonzumují potraviny živočišného původu.uvod-iv.jpg      (pbs.twimg.com)
Vegetariánský způsob stravování patří k nejstarším a nejrozšířenějším (u nás asi 2 % obyvatelstva) z alternativních způsobů stravování. Myšlenka bezmasé stravy sahá hluboko do historie, vychází z orientálního hinduismu a buddhismu a v podobě, jak vegetariánství známe dnes, se objevilo v průběhu 19. století. K vegetariánství často vede soucit se zvířaty, ale i zdravotní problémy nebo touha odlišit se od ostatních.
Podle toho, jakým potravinám se vyhýbají a jak striktní jsou v dodržování této „diety“, dělíme vegetariány do následujících skupin:

Laktoovovegetariáni - jedí mléčné výrobky i vejce a nejedí maso. Je to nejrozšířenější varianta bezmasého stravování ve všech evropských zemích.
Laktovegetariáni - jedí mléčné výrobky, ale nejedí vejce a maso
Ovovegetariáni - jedí vejce, ale nejedí mléčné výrobky a maso
Su vegetariáni - nejedí maso ani aromatickou zeleninu (česnek, pórek, cibule, atd.)
Vegani - jedí výlučně stravu rostlinného původu (ořechy, luštěniny, obiloviny, ovoce, zeleninu a med). Někteří nejedí ani droždí a med
Vitariáni - vegani, kteří jedí pouze syrovou stravu, která nebyla upravena při vyšší teplotě než 42 °C
Sprutariáni - vitariáni, kteří jedí jedlé klíčky semen rostlin
Džusariáni - vitariáni kteří konzumují nápoje vyrobené především z ovoce a zeleniny

Semivegetariáni (částeční vegetariáni) - nejedí jen některé druhy masa; vylučují tmavé druhy mas ze své stravy, konzumují maso drůbeží a ryby, jakož i ostatní potraviny živočišného původu
Pescetariáni, pesco-vegetariáni, peskatariáni - jedí mléčné výrobky, vejce, rybí maso, nejedí žádné maso savců ani drůbež
Pollotariáni, pulovegetariáni - jedí drůbeží maso, ale nejedí maso savců a ryb
Pescopollovegetariáni - jedí drůbeží a rybí maso, nejedí maso savců
Kvazi-vegetariáni - jedí i maso, ale jen bílé a ryby, takže prakticky vynechávají jen červené maso
Flexitariáni - vegetariáni, kteří mají povolenou občasnou konzumaci masa
Lessetariáni - maso konzumují, ale mnohem méně než obvykle

 

(Lakto-ovo) vegetariánství

Lakto-ovo-vegetariáni nekonzumují maso a masné výrobky, ale přijímají ostatnívegetarian_label.png živočišné produkty jako např. mléko, tvaroh, máslo, vejce.
Podle mnohých studií lze touto stravou zabezpečit adekvátní výživu pro všechny populační skupiny za předpokladu uvědomělého přístupu a pestré stravy. Vyvážená vegetariánská strava obsahuje obiloviny a pseudoobiloviny, luštěniny, mléčné výrobky, vejce, ořechy, ovoce a zeleninu.

PRO
Dobře složený vegetariánský jídelníček obsahuje dostatek zeleniny, ovoce, luštěnin, „zdravých“ obilovin, mléčných výrobků, náhradních zdrojů bílkovin.
Snížení konzumace tuků a soli.
Dostatečný přísun antioxidantů, flavonoidů a vlákniny, které se podílejí na předcházení řady onemocnění chronického charakteru, např. onemocnění oběhové soustavy.
Podle některých studií i delší průměrná délka života.

PROTI
Jídelníček je třeba sestavit zodpovědně, jinak tělu hrozí nedostatek některých vitaminů (B12, D), minerálů (železo, vápník, zinek), aminokyselin (lysin, tryptofan, methionin, fenylalanin) a esenciálních mastných kyselin (EPA a DHA).
Často se za vegetariána označuje někdo, kdo jen „nejí maso“ a živí se pizzou, smaženým sýrem a těstovinami se sýrovou omáčkou. Takto živený organismus opravdu strádá.
Při větším objemu sacharidů a jejich špatné skladbě hrozí zhoršení funkce inzulinu a vznik cukrovky.

vegetarian_pyramid.jpg
(www.medicinenet.com)



www stránky v češtině
www.vegetarian.cz
www.vegspol.cz - stránka není příliš aktualizovaná

www stránky v angličtině
www.vegetariantimes.com
www.vegsoc.org
www.veggiebelly.com
ohmyveggies.com
cookieandkate.com



 

Veganství
Veganství je založeno na odmítání veškerých živočišných potravin (maso, vegan_label-ii.pngmléko, vejce) a dalších výrobků živočišného původu (med, kůže, vlna, některé očkovací látky a léky). I při veganské stravě je možné zajistit tělu dostatek živin, ale je potřeba mnohem více znalostí i schopností, jak z toho, co zbývá, připravit chutnou a vyváženou stravu.
Je nutné důsledněji vybírat vhodné zdroje potenciálně chybějících živin, zejména esenciálních aminokyselin, vitaminu B12, vápníku a železa.

PRO
Obvykle dostatek zeleniny a ovoce, zdravých obilovin.

PROTI
Jídelníček je třeba sestavit zodpovědně, jinak tělu hrozí nedostatek některých vitaminů (B12, D), minerálů (železo, vápník, zinek), aminokyselin (lysin, tryptofan, methionin, fenylalanin) a esenciálních mastných kyselin (EPA a DHA).

vegan_pyramid-iii.jpg
(hothouseyogaob.files.wordpress.com)


www stránky v češtině
www.veganotic.cz
veganodaktyl.veganka.cz
chudyvegosaurus.blogspot.cz
www.vegmania.cz

www stránky v angličtině
veganmiam.com
www.veganricha.com
ohsheglows.com

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář