Začínáme s dietou – co jíst???

Poslední aktualizace 17. 8. 2019

Přechod z běžné stravy na jakoukoli dietu je vždy obtížný. Dieta s sebou přináší celou řadu omezení, ústupků a nutnosti učit se a poznávat nové způsoby stravování. Často nás k dietě vede nějaká nemoc, alergie nebo jen všeobecně špatný zdravotní stav. Za více než osm let dodržování diety bez lepku, mléka a vajec jsem se setkala s množstvím lidí držících nejrůznější diety. Většina z nich se shoduje v tom, že nejtěžší pro ně byly začátky, kdy nevěděli, jaké potraviny kupovat, jak a z čeho vařit a čemu se vyhnout. A ještě v jedné věci se většina dietářů shoduje – v tom, že dodržování diety se jim vyplatilo, že se cítí lépe a často že odezněly i problémy, které s jejich nemocí bezprostředně nesouvisí.

Tyto stránky jsou určeny pro všechny, kdo musí dodržovat bezlepkovou dietu, dietu bez mléka, bez vajec, případně pro vegetariány a vegany. Na časté prosby jsme se sestrou sepsaly jakýsi manuál toho, co vlastně jíst, když „nic normálního jíst nemůžete“.

Ještě bych dodala, že to, jak se stravuji, se neustále vyvíjí. Ještě před diagnózou potravinových intolerancí jsem byla vegetarián, poté se ze mě víceméně nedobrovolně stal vegan-bezlepkář a nyní jsem veganem nejen z nutnosti, ale i z přesvědčení. První roky jsem hledala náhražky potravin, na které jsem byla zvyklá – pečivo, těstoviny, sýry. Postupem času jsem zjistila, že na těchto náhražkách není nic zdravého a že mi vlastně nechutnají. Začala jsem experimentovat s potravinami, které si na českém trhu teprve hledaly své místo – desítky druhů luštěnin, nejrůznější oříšky a semínka, tapioka, slzovka, quinoa… Dnes není problém sehnat téměř cokoli, na co si vzpomenete. Myslete tedy na to, že problém je většinou hlavně u vás v hlavě – pokud budete stále vzpomínat na krajíc chleba s máslem a svíčkovou se šesti, bude to mnohem těžší, než když se otevřete všemu, co dnešní kosmopolitní svět nabízí. Tak se nebojte a zkoušejte a experimentujte, stojí to za to!

Snídaně

  • Kaše – pohanková, jáhlová, rýžová, teffová, quinoová, kukuřičná…, instantní nebo doma uvařená, ochucená cukrem, medem, sirupem, skořicí, kakaem, doplněná živým nebo sušeným ovocem, oříšky, semínky, může být i ochucená naslano
  • Vločky a müsli – vločky pohankové, jáhlové, rýžové, kukuřičné, sojové, quinoové, bezlepkové ovesné… domácí nebo komerční müsli/granola, s rostlinným mlékem nebo ovocným džusem, ochucené podobně jako kaše
  • Bezlepkové cornflakes – jen tak suché, zalité rostlinným mlékem, zamíchané do přesnídávky
  • Smoothie – jakékoli rozmixované ovoce, můžete přidat listovou zeleninu, bylinky, oříšky/semínka, proteinový prášek
  • Pudink – bezlepkový, uvařený v rostlinném mléce; chia pudink; tofu „tvaroh“ (rozmixované tofu)
  • Přesnídávka, jablečné pyré (na rozdíl od přesnídávek se prodává i v půlkilových sklenicích, např. v Kauflandu)
  • Bezlepkový chléb – s bezmléčným tukem, džemem, medem, oříškovými másly, tahini, naslano s pomazánkami (domácími i kupovanými), obložený zeleninou
  • Domácí pečené bezlepkové buchty a koláče – viz řada receptů na těchto stránkách
  • Teplá slaná snídaně: fazole v rajčatové omáčce, pečená zelenina, tofu a la míchaná vajíčka

Sama mám na snídani nejraději smoothie a kaše a k tomu pořádný hrnek dobrého čaje.

Svačiny

  • Čerstvé ovoce
  • Čerstvá zelenina, skvělá je doplněná hummusem nebo jiným dipem
  • Sušené ovoce
  • Kompoty, přesnídávky, jablečné pyré
  • Tyčinky – raw (např. LifeBar, Bombus, Grizly), ořechové (např. DeNuts, MaxiNuta, Oskri, Sezamki…), müsli tyčinky (Fit pomerančová, Go čokoládová…)
  • Rostlinné jogurty a dezerty – dnes již nepřeberné množství, základní značky (Alpro, Joya) jsou k dostání i v běžných supermarketech
  • Pufované rýžové nebo kukuřičné chlebíky (Racio a spol.), kukuřičné plátky (Knuspi a spol.)
  • Cornflakes
  • Kaše z polenty – uvařená v mléce, vodě nebo ovocném džusu
  • Domácí „mléčná rýže“ uvařená z rostlinného mléka

Obědy a večeře

Viz recepty na těchto stránkách. Obvykle vařím větší množství jídla na dva dny. Do práce si nosím jídlo v krabičce a ohřívám ho v mikrovlnné troubě. Každé hlavní jídlo doplňuji čerstvou zeleninou. Luštěniny vařím do zásoby do mrazáku.

Jak se vám líbil příspěvek?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.